V poslednej dobe došlo k krachom niekoľkých zľavových portálov. Čo bolo príčinou ich pádu? A oplatí sa vôbec ešte zľavové servery prevádzkovať, alebo je istejšia investícia pre internetových podnikateľov klasický e-shop?Zľavové servery sa v posledných dvoch rokoch stali v Česku fenoménom a rýchlo okolo nich vznikla úplne nová obchodná kategória. „Objavilo sa veľké množstvo zliav, ktoré predtým nikto v Česku neponúkal a rozbehla sa nákupná horúčka. Počiatočné náklady na spustenie zľavového servera boli relatívne nízke, riziko minimálne. Toho využila celá rada podnikateľov, „opisuje internetový odborník Michal Hardyn z portálu TopSleva.cz.

Výhodou bol aj fakt, že tuzemskí obchodníci nemuseli vytvárať nové obchodné postupy – stačilo prevziať tie už existujúce zo zahraničia. „Zľavové ponuky sa predávali takmer samy, hlavne vďaka zľavovým zrovnávačom, ktoré si čoskoro obľúbilo okolo 1 milióna užívateľov. Vtedy stačilo mať rozumne nastavený obchodný tím a podnikania sa začalo rozbiehať, vysvetľuje Hardyn.

Takáto situácia však nemohla vydržať dlho. Kvôli zvýšeniu konkurencie začali zľavové servery bojovať o zákazníkov – rovnako ako je tomu vo všetkých ostatných odvetviach. „Zľavové servery sa museli okrem obchodu, ktorý väčšinou zvládali a zvládajú slušne, začať venovať aj rozvoju marketingu a produktu. Keď sa pozriete na dnešnú situáciu, je vidieť, že dobre sa to podarilo trom až štyrom zľavovým serverom. V závese sa drží ďalších asi päť solídnych konkurentov. Ostatné majú ešte výrazné rezervy, „vypočítava Hardyn.

O tom, či je aj naďalej výhodné prevádzkovať zľavové servery, však Hardyn nepochybuje. „Ak sa splnia aktuálne odhady, bude tohtoročný nárast tržieb v odbore zľavových serverov 65%. Z minuloročných 1,8 miliardy Sk sa zvýšia ročné tržby na 3 miliardy Sk pri priemernej marži 15%. Výsledná hrubá marža pre zľavové servery dosiahne v tomto roku rádovo 450 miliónov korún, „predpovedá.

Vyššie spomínané čísla sú podľa Hardyna dôkazom, že v porovnaní s klasickými e-shopmi môžu byť zľavové servery výrazne zaujímavejšie investíciou. Podľa skôr zverejnených prieskumov je v Česku aktívnych cez 21 tisíc e-shopov a stovky nových e-shopov vzniká každý mesiac. „Celkový obrat e-shopov bol v minulom roku 37 miliárd korún s medziročným rastom 12%. Dynamika odboru je menšia, než u zľavových serverov, a priemerná marža, teda rozdiel medzi predajnou a nákupnou cenou sa pohybuje v rádoch nižších percentuálnych jednotiek . Touto optikou zľavový obor rozhodne nevyzerá ako zlý biznis, „uzatvára Hardyn.

Zdroje dát: Interné štatistiky Big Bang Media a zľavového zrovnávače TopSleva.cz

Komentáre

komentare

Pin It on Pinterest

Share This

Share this post with your friends!